Miten liikuntaa voidaan lisätä jokaiseen koulupäivään?

Meidän täytyy järjestää mahdollisuuksia lapsille ja nuorille harrastaa monipuolisesti pienemmillä kustannuksilla. Kaikki eivät halua tähdätä huipulle. Koulutyössä toimintakulttuurin muutos kannattaa aloittaa kuuntelemalla oppilaiden toiveita koulupäivien muuttamiseksi. Ideoita tulee varmasti.

Henkilökuntaa voidaan kouluttaa lisäämään toiminnallista oppimista jokaiseen oppituntiin. Meidän koulussa jätimme kengät ulko-ovelle, että pystyimme laajentamaan luokkatilat käytäville saakka. Tila mahdollistaa paremman liikkumisen ja toiminnallisia opetustuokioita jokaiselle oppitunnille. Koulun välituntiaikataulut kannatta suunnitella uusiksi, että saadaan pitempiä liikuntavälitunteja lapsille.

Perustetaan liikuntavälinelainaamo välitunneille. Sen osti meille koulumme Vanhempainyhdistys ja se pystytettiin talkoilla vanhempien kanssa. Lainaamo toimii “kioskina” erilaisten liikuntavälineiden lainaamiseen. Sitä ylläpitävät oppilaat itse. Välkkärikoulutuksen avulla saimme kouluumme 22 välituntiliikuttajaa. Isommat oppilaat toimivat nyt pienemmille leikittäjinä ja välituntiliikuttajina. Oppilaskunnan hallitus on tehnyt ehdotuksen liikuntasalin käyttövuoroihin välituntien aikana. Pimeänä ja märkänä kautena oppilaiden toiveesta laajensimme liikuntamahdollisuuksia myös sisälle liikuntasaliin ja mahdollistimme myös pöytäpingikseen ja oppilaskunnan hallituksen ostaman ilmakiekon välituntivuoroja. Välituntivalvontaa on laajennettu myös sisätiloihin.

Kehittämishaasteet tulevat enemmän toimintakulttuurin muuttamisesta. Liikunnan lisääminen ei siis ole taloudellinen kysymys. Käsityötunneillakin voi tehdä liikuntavälineitä: puujalkoja, tasapainolautoja, keinukenkiä, keppihevosia, kourupallomailoja jne. Uusiin ja erilaisiin liikuntavälineisiin kannattaa silti hieman satsata rahaa, koska ne kiinnostavat lapsia.

Isompi taloudellinen kysymys on välituntialueiden suuntaaminen lähiliikuntapaikoiksi. Harjulan koulu sai sellaisen omalle pihalleen. Lasten liikkuminen lisääntyi silmissä. Paras viesti korvilleni tuli heti syksyllä koulun keittiöstä. Ruokapalveluvastaavat ihmettelivät, että mitä on tapahtunut, kun lapset syövät huomattavasti enemmän ruokaa kuin viime vuonna. Tämä “positiivinen oravanpyörä” on varmasti tervetullutta kaikkiin kouluihin ja päiväkoteihin.

Jätä kommentti